1. DEFINITIONER
I disse salgs- og leveringsbetingelser har følgende ord følgende betydning:
”Aftale” betyder den aftale, der er indgået mellem Parterne om Serwents levering af en Ydelse til Kunden.
”Kunde” betyder den fysiske eller juridiske person, der har bestilt ydelsen hos Serwent, og med hvem Aftalen indgået.
”Parterne” betyder Serwent og Kunden, og ”Part” betyder en af dem.
”Ydelse” betyder den ydelse, som Serwent skal levere til Kunden i overensstemmelse med Aftalen.
2. GENERELT
Disse generelle salgs- og leveringsbetingelser gælder Serwents Ydelse, medmindre andet er aftalt mellem Parterne.
Serwents tilbud er gældende i 4 uger, medmindre andet er angivet.
Tilbud afgives på baggrund af Kundens oplysninger. Kunden har pligt til at give Serwent alle oplysninger, der måtte være relevante for Ydelsen og arbejdets udførelse. Tilbud afgives med forbehold for, at Serwent har modtaget alle relevante oplysninger.
Tilbud fra Serwent er gældende i 4 uger, medmindre andet er angivet.
Indgåede Aftaler er bindende for såvel Serwent som Kunden, medmindre der er taget tydeligt forbehold herfor forud for Aftaleindgåelsen.
3. PRISER OG BETALINGSBETINGELSER
Alle Ydelser faktureres i henhold til Serwents gældende prisliste på leveringsdagen, medmindre andet er aftalt.
Eventuelle afgifter, gebyrer mv. (herunder i forbindelse med kørsel, parkering, broafgift, indhentelse af tilladelser, tilsyn, bortskaffelse af affald mv.), som pålægges i forbindelse med Ydelsen, faktureres i henhold til gældende prisliste.
Ekstraarbejde, der ikke er omfattet af Aftalen, faktureres i henhold til gældende prisliste.
Alle priser er angivet eksklusiv moms, medmindre andet er anført.
Serwent forbeholder sig at regulere prislister og aftalte priser, såfremt (i) perioden mellem Aftalens indgåelse og Ydelsens færdiggørelse overstiger tre måneder, og (ii) der sker ændringer i lov, overenskomst eller lignende, som måtte forøge Serwents faktiske omkostninger i forbindelse med leveringen af Ydelsen.
Betalingsbetingelser er 8 dage netto.
Såfremt arbejdet pågår i mere end 30 dage, kan Serwent foretage månedlig a conto fakturering i takt med Ydelsesleveringen.
I tilfælde af for sen betaling tilskrives der renter i henhold til renteloven, ligesom eventuelle aftalte rabatter bortfalder.
4. ANNULLERING AF AFTALTE YDELSER
I tilfælde af at Kunden ønsker at annullere en indgået Aftale, er Serwent berettiget til kompensation fra Kunden svarende til Serwents dækningsbidrag på den aftalte Ydelse.
5. ARBEJDETS UDFØRELSE
Serwent skal udføre arbejdet i henhold til Aftalen og i overensstemmelse med lovgivningen, branchekutyme og almindelig god håndværksskik. Serwent skal holde Kunden rimeligt informeret om forløbet under hensyntagen til Ydelsens omfang og karakter.
Serwent er ansvarlig for, at Serwent og de medarbejdere, der udfører arbejdet, har de nødvendige licenser og tilladelser, og at påkrævede personlige værnemidler og sikkerhedsudstyr til enhver tid anvendes.
Ydelsen skal leveres i henhold til den tidsplan, der er angivet i Aftalen. Serwent er dog ikke ansvarlig for forsinkelser, der skyldes (i) handlinger eller undladelser fra Kundens side, eller (ii) andre forhold uden for Serwents kontrol.
Hvis der ikke er angivet nogen tidsplan i Aftalen, skal arbejdet udføres så hurtigt, som omstændighederne med rimelighed kræver.
I tilfælde af mangler ved det udførte arbejde er Serwent berettiget til at forsøge at afhjælpe manglen inden for rimelig tid.
Krav vedrørende mangler eller forsinkelse skal straks anmeldes skriftligt til Serwent.
Serwent vejleder Kunden i overensstemmelse med almindelig, god branchekutyme, men påtager sig intet egentligt rådgivningsansvar, medmindre rådgivning udtrykkeligt er omfattet af Ydelsen i henhold til Parternes skriftlige Aftale.
6. KUNDENS FORPLIGTELSER
Kunden skal sørge for, at Serwents medarbejdere har fri adgang til arbejdspladsen og, hvor det er relevant for Ydelsen, fri adgang til el, vand og plads til parkering af maskiner og nødvendigt udstyr. Kunden sikrer i samråd med Serwent arbejdsstedet i den periode, hvor arbejdet udføres.
Serwents priser er baseret på frie adgangsforhold uden hindringer så som ledninger, træer mv., og at der er stabilt og plant underlag.
Såfremt Serwents medarbejdere får udleveret nøgler eller nøglekort fra Kunden, tilbageleveres disse ved arbejdets færdiggørelse. Bortkomne nøgler og nøglekort erstattes med genanskaffelsesprisen, men yderligere tab eller omkostninger, herunder til omstilling af låsesystemer, dækkes ikke.
Kunden skal endvidere sørge for, at Serwent modtager relevant og nødvendig dokumentation, tegninger mv. til brug for udførelsen af opgaven, herunder oplysninger om placering og dimensionering af kabler, ledninger og anden infrastruktur.
Derudover skal Kunden sørge for, at ting og bygningsdele, der kan tage skade som følge af arbejdets udførelse, er fjernet eller tilstrækkeligt afdækkede.
I tilfælde af, at det med Ydelsen forbundne arbejde bliver mere omfattende som følge af, (i) at Serwent ikke har modtaget de for Ydelsen relevante og korrekte oplysninger fra Kunden, eller (ii) øvrige forhold som Kunden er ansvarlig for, er Serwent berettiget til en forholdsmæssig forhøjelse af det aftalte vederlag.
7 . ÆNDRINGER I YDELSEN
Såfremt der opstår behov for at ændre i den aftalte Ydelse, skal Serwent underrette Kunden og så vidt muligt informere om eventuelle konsekvenser for tidsplan og pris.
Kunden skal uden ugrundet ophold tage stilling til, om det ændrede arbejde skal udføres.
Serwent påbegynder ikke tillægs- eller ændringsarbejder, før arbejdet er godkendt af Kunden, medmindre arbejdet er nødvendigt for at undgå tab eller skade på Serwents eller Kundens aktiver eller faste ejendom.
8. ANSVAR FOR ØVRIGE LEVERANDØRER
Serwent er ikke ansvarlig for ydelser leveret af andre entreprenører og håndværkere i forbindelse med Ydelsen, medmindre dette fremgår af Aftalen. Eventuelle forslag eller hjælp fra Serwent til at engagere andre tjenesteudbydere indebærer ikke, at Serwent påtager sig ansvaret for sådanne tjenester.
9. ANSVARSBEGRÆNSNING
Såfremt arbejdets udførelse medfører tab af eller skade på Kundens eller tredjemands ejendom, er Serwent erstatningsansvarlig i henhold til dansk rets almindelige regler med de begrænsninger, der fremgår af disse salgs- og leveringsbetingelser.
Serwent er ikke ansvarlig for indirekte tab, avancetab, driftstab eller andre følgeskader, herunder tab som følge af produktionsstop, medmindre tabet skyldes grov uagtsomhed fra Serwents side.
Derudover kan Serwents erstatningsansvar ikke overstige det aftalte vederlag for Ydelsen.
Eventuelle reklamationer eller erstatningskrav skal anmeldes skriftligt til Serwent uden unødigt ophold og under alle omstændigheder senest 14 dage efter, at Kunden blev bekendt med (eller burde være blevet bekendt med) disse.
10. FORCE MAJEURE
Ingen af Parterne er ansvarlige over for den anden Part for forsinkelse eller manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til Aftalen (bortset fra Kundens pligt til at betale det aftalte vederlag for leverede Ydelser) som følge af force majeure. Force majeure omfatter forhold uden for den berørte Parts kontrol, og som ikke med rimelighed kunne forudses på tidspunktet for Aftalens indgåelse, herunder naturkatastrofer, usædvanlige vejrforhold, krig, regeringsindgreb, strejke, lockout, ildebrand, oversvømmelse, forsyningsmangel, epidemi, hacking og computervirus.
Såfremt force majeure situationen varer mere end 90 dage, har hver Part ret til at opsige aftalen med øjeblikkelig virkning, hvorefter Kunden betaler for allerede leverede Ydelser.
11. TVISTER
Enhver tvist, der måtte udspringe af Aftalen, skal afgøres ved de almindelige danske domstole med retten i Glostrup som første instans.
Vi samler på tilfredse kunder